Autopromocja – to technika asertywnej autoprezentacji, czyli zachowania skierowanego na zbudowanie, pozysskanie bądź utrwalenie nowej tożsamości naszej osoby. Autopromocja polega na przedstawianiu siebie jako osoby kompetentnej i podkreślanie swoich osiągnięć. Autoprezentacja w taki sposób z jednej strony umożliwia nam zaprezentowanie się z dobrej strony, z drugiej jednak inni ludzie mogą w ten sposób nabrać przekonania o naszej arogancji i nadmiernej pewności siebie. Autopromocja wiąże się w ten sposób z dylematem skromności – więcej sympatii w oczach innych ludzi przynosi nam pomniejszanie własnych sukcesów niż chwalenie się nimi, choć z drugiej strony taka postawa może znowu pomniejszyć nasze kompetencje w opinii innych ludzi bądź być uznane jako wyraz niskiej samooceny. Autopromocja wiąże się także z dylematem autentyczności – co zrobić, gdy obraz pożądany naszej osoby odbiega od rzeczywistego? W takiej sytuacji możliwe jest przedstawienie obrazu prawdziwego, ominięcie kwestii problematycznych bądź przedstawienie siebie w sposób kłamliwy. Autopromocja jest charakterystyczna dla osób o wysokiej samoocenie.

Literatura:

„Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” B. Wojciszke str. 171-172