Autoweryfikacja – to dążenie do zgodności pomiędzy przekonaniami na swój temat, a nowymi informacjami o własnej osobie. Autoweryfikacja sprawia, że ludzie są bardziej skłonni do poszukiwania, zapamiętywania i odbioru informacji już zgodnych z własną koncepcją ja, niż tych z nią sprzecznych. Informacje sprzeczne z kolei są częściej kwestionowane, a wiarygodność jej źródła – podważana. Autoweryfikacja jako motyw działa w tym samym kierunku, co motyw autowaloryzacji w przypadku osób o wysokiej samoocenie, z kolei u osób o niskiej samoocenie oba motywy działają w przeciwnych kierunkach. Dotyczy to przede wszystkim tego, w jakie informacje osoba o niskiej samoocenie jest skłonna uwierzyć (to znaczy bardziej w te podpierające ugruntowany negatywny obraz własnej osoby), niż te z których byłaby zadowolona.

Literatura:

„Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” B. Wojciszke str. 152