Cenowa elastyczność – to wrażliwość konsumentów na cenę. Cenowa elastyczność to stosunek przyrostu popytu do przyrostu ceny produktu. Stosunek ten jest najczęściej ujemny, podwyższenie ceny prowadzi najczęściej do spadku sprzedaży i vice versa. Niektóre produkty cechuje wysoka cenowa elastyczność – wówczas mały przyrost ceny powoduje duży spadek sprzedaży, a niewielka redukcja ceny mocno zwiększa sprzedaż. Produkty, których cenowa elastyczność jest niska będą mało zmieniały wyniki sprzedaży nawet przy dużych obniżkach/podwyżkach. Cenowa elastyczność nie jest łatwa do empirycznego mierzenia. Najczęściej stosuje się analizę danych historycznych, możliwe jest także wykorzystanie metod eksperymentu naturalnego – proponowanie różnym klientom produktu o różnych cenach i badanie wyników sprzedaży.  Warto dodać jeszcze, że marki o mniejszych udziałach w rynku są zazwyczaj bardziej wrażliwe na zmianę ceny.

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 282-284