Dwuczynnikowy model perswazji – to procesualny model perswazji, składający się z dwóch czynników – odbioru i ulegania.  Dwuczynnikowy model perswazji składa się z następujących po sobie elementów: uwaga – zrozumienie (razem składających się na odbiór) – uleganie – utrzymanie zmiany – zachowanie. Wyższe prawdopodobieństwo wystąpienia każdego poprzedniego czynnika składa się na prawopodobieństwo wystąpienia kolejnego procesu – im dalszy etap, tym mniejsza szansa na pojawienie się. Zatem uwaga odbiorcy musi być przyciągnięta, następnie musi on zrozumieć przekaz, potem ulegnąć mu, a zmiana musi być trwała, aby wpłynęła na jego zachowanie. Dwuczynnikowy model perswazji umożliwia uwzględnienie większości wyznaczników skutecznej perswazji i wyjaśnić sprzeczne efekty tego samego czynnika, np. wysokiej inteligencji – z jednej strony nasila ona zrozumienie przekazu, z drugiej może zmniejszać skłonność do ulegania perswazji.

Literatura:

„Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” B. Wojciszke str. 213