Ekspert – znawca uznany w danej dziedzinie. Opinie ekspertów, ze względu na zjawisko konformizmu informacyjnego, są często wykorzystywane w reklamach. Ekspert potwierdza jakość produktu autorytetem swojego doświadczenia. Zazwyczaj wiąże się to z dodatkowymi dowodami, „eksperckimi”, takimi jak wyniki badań czy ocen przedstawianych przez owych ekspertów. Wskazana jest w takich sytuacjach ostrożność – oceny czy przewidywania, których dokonuje ekspert rzadko kiedy są sprawdzane pod kątem trafności post factum. Szczególnie w dziedzinach gospodarczych i społecznych przewidywania eksperckie mogą się znacząco mijać z faktycznym rozwojem wydarzeń. Powszechne jest także wykorzystywanie w reklamach jedynie zewnętrznych atrybutów i inscenizacji z użyciem „pseudoekspertów” dla wykorzystania autorytetu np. lekarzy dla reklamy nowego leku. Podobną sytuacją jest wynajęcie znanej osoby dla zarekomendowania produktu, którego sam mógłby używać, jak choćby kierowcy wyścigowego do reklamy opon.

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 179-181