Ekwiwalenty strategii pamięciowych
Działania pojawiające się u dzieci, które towarzysząc przetwarzaniu informacji, sprzyjają ich
zapamiętywaniu. Ich celem jest rozwój pamięci semantycznej, a zatem generalny rozwój wiedzy o
świecie. Wśród przykładów ekwiwalentów strategii pamięciowych najczęściej wyróżniamy: dialog,
monolog, rysowanie, eksplorację i zabawę. Według Jagodzińskiej specjalnymi przykładami takich
strategii są monologowanie przed snem oraz uczestnictwo w zabawach tematycznych. Warto
zauważyć, że lepsze zapamiętywanie następuje w związku codziennymi czynnościami, jak i
działaniem jako takim. Mimo, że stosowanie ekwiwalentów nie jest działaniem świadomym, pełni
ono istotną rolę w opracowywaniu doświadczenia.
Trempała Janusz, Psychologia rozwoju człowieka, podręcznik akademicki, Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011, s. 208, 230, 232.