Jednostronność i dwustronność argumentacji – to jedna z cech przekazu. Jeżeli istnieje jakaś sprawa sporna możliwe są zazwyczaj zarówno argumenty za, jak i przeciw danemu stanowisku. Jednostronność i dwustronnośc argumentacji odnosi się do pytania, czy nadawca komunikatu powinien stosować wyłącznie argumenty za swoim stanowiskiem, czy również sprzeczne? W pierwszym przypadku może jego pogląd być uznany za bardziej ugruntowany, ale także może być posądzony o właśnie jednostronność. W drugim przypadku jego stanowisko może wyglądać na słabsze, lecz wiarygodniejsze. Badania wykazały że jednostronność i dwustronność argumentacji jako czynnik wpływający na siłę przekazu zależy od tego, czy odbiorca zdaje sobie sprawę z istnienia sensownej alternatywy. Bezpośrednie i dłuższe komunikaty są skuteczniejsze, jeśli prezentują więcej niż jedno stanowisko. Z tego powodu komunikaty telewizyjne, liczne, krótkotrwałe i szybko następujące po sobie niemal zawsze prezentują stanowisko jednostronne.

Literatura:

„Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” B. Wojciszke str. 227-229