Konsumpcja na pokaz – produkty mogą być nabywane w celu przekazania innym informacji o nas samych. Konsumpcja na pokaz dotyczy sytuacji, gdy konsumenci nadają produktowi bądź marce znaczenie symboliczne – utożsamiają go z pewnym uśrednionym obrazem użytkownika produktu, do którego mogą chcieć pretendować. Typowa sytuacja dotyczy produktów luksusowych – sportowe auta, drogie zegarki, garnitury szyte na miarę – to wszystko są oznaki wysokiego statusu społecznego, który przez wiele osób jest pożądany, wiąże się też z pewnymi społecznymi przywilejami. Konsumpcja na pokaz umożliwia także podkreślenie przynależności do danej grupy – osoby niepewne swojej grupowej przynależności będą potwierdzać ją nabywając określone, kojarzące się z tą grupą przedmioty. Konsumpcja na pokaz w ścisłym sensie zaś wywodzi się z książki Teoria klasy próżniaczej Thorstena Veblena i odnosi się do kupowania drogich, choć niepotrzebnych dóbr i usług w celu zaprezentowania własnej zamożności. Dariusz Połeć jako typowy przykład takiego produktu wymienia samochody terenowe kupowane przez osoby niezainteresowane jazdą w terenie – są one drogie, niekomfortowe, paliwożerne, mimo to są kupowane jako oznaka statusu właściciela.

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 176