Księgowanie mentalne – konsument grupuje swoje wydatki w oddzielne kategorie: jedzenie, ubranie, czy rozrywka. Tworzą one odrębne budżety na potrzebę poszczególnych kategorii. Księgowanie mentalne polega właśnie na przydzielaniu wydatków do różnych kategorii, co powoduje różne ich interpretowanie. Istnieje szereg wyodrębnionych zasad, jakimi kieruje się księgowanie mentalne. Zasada rozdzielania polega na odczuwaniu większej satysfakcji z kilku mniejszych zysków, niż z jednego dużego, o odpowiadającej wartości, z kolei zasada łączenia strat mówi o tym, że mniej dotkliwie odczuwamy jedną większą stratę, niż więcej pomniejszych. Powiązane jest to również z zasadą łączenia mniejszej straty i większego zysku – które razem dają nam większą satysfakcję, niż traktowane z osobna. Rozdzielenie mniejszego zysku od większej straty mówi nam, że wolimy odnieść większą stratę powiązaną z mniejszym zyskiem, niż zsumowaną stratę, będącą różnicą pomiędzy zyskiem, a stratą.

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 291-293