Plotka negatywna – to forma marketingu wirusowego – informacja nieprzychylna dla danej firmy. Plotka negatywna np. może dotyczyć tego, że firma McDonald’s dodaje robaki do mięsa na hamburgery. Nieznacznie nieprzychylna informacja może w ostateczności mieć duże konsekwencje dla renomy firmy. Szczególne znaczenie mają negatywne opinie o firmie, gdyż ludzie mają większą skłonność do ich przekazywania większej liczbie osób niż opinie pozytywne. Plotka negatywna wymaga zatem niejednokrotnie reakcji ze strony firmy, która może przybrać kilka form:

– Całkowite odrzucenie zarzutów,

– Odwrócenie uwagi od uzasadnionego oskarżenia, przekierowanie jej na zalety produktu,

– Pośrednie przyznanie się do błędu, zrzucenie winy na niezależne od firmy okoliczności,

– Przyznanie się do błędu i dokonanie działań naprawczych.

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 190