Potrzeba fizjologiczna – odnosi się do zaspokajania elementarnych wymagań organizmu, takich jak woda, pokarm, tlen i tym podobne. W normalnych warunkach, w krajach rozwiniętych nie ma problemów z zaspokajaniem tych potrzeb. W związku z tym potrzeba fizjologiczna jest wykorzystywana w strategiach marketingowych w sposób bardziej wyrafinowany – reklamując zdrową żywność, podkreślając wartości odżywcze i zdrowotne produktów. W wyjątkowych sytuacjach potrzeba fizjologiczna osoby może być niezaspokojona – w teorii Maslowa prowadzi to do zdominowania życia człowieka przez chęć jej zaspokojenia. Konsument w takiej „podbramkowej sytuacji” będzie usilnie dążył do jej zaspokojenia, co wykorzystują chociażby sprzedawcy zimnych napojów na plaży – spragnieni plażowicze będą skłonni przepłacić w takich okolicznościach.

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 104