Potrzeba szacunku – jest powiązana z dążeniem do wysokiej samooceny. Potrzeba szacunku może się odnosić zarówno do chęci bycia silną, kompetentną i zbliżającą się do doskonałości jednostką, zdolną do sprostania życiowym wymaganiom. Jednocześnie, potrzeba szacunku wiąże się z oceną, jakiej jesteśmy poddawani przez innych ludzi, co ma związek z potrzebą uznania, szacunku, wyróżnienia, docenienia. Ich niezaspokojenie powoduje poczucie niższości i bezradności, zaś zaspokojona potrzeba szacunku daje człowiekowi pewność siebie i wiarę we własne możliwości. Marketing i reklama chętnie nawiązuje do tej potrzeby – szczególnie przekonując konsumentów, że używanie konkretnych produktów umożliwi im osiągnięcie wyższego statusu. Przykładem są reklamy produktów kosmetycznych, których używanie ma przynosić uznanie i zaszczyt.

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 103-105