Prawo Josta – zwane także prawem rozłożenia powtórzeń w czasie. Prawo Josta opiera się na badaniach rzeczonego naukowca nad zapamiętywaniem ciągu bezsensownych sylab w zależności od użytego układu: 30 powtórzeń jednego dnia lub 10 powtórzeń przez trzy dni pod rząd. Powtarzanie rozłożone w czasie na trzy dni powodowało skuteczniejsza zapamiętywanie. Prawo Josta jest wykorzystywane m.in. przy strategiach marketingowych, gdzie bardziej opłacalne jest wykupienie powierzchni reklamowej np. w kilku numerach czasopisma pod rząd, później zaś jedynie w co którymś numerze, dla maksymalizacji zysku. Na podobnej zasadzie rozkładane w czasie są także reklamy w innych mediach – prawo Josta stwierdza, że tego typu zabiegi będą skuteczniejsze niż skomasowana strategia reklamowa.

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 60