Reklama autobiograficzna – jest to forma reklamy wykorzystująca pamięć autobiograficzną. Reklama autobiograficzna ma na celu przypominanie pewnych wydarzeń z przeszłości, tak aby odbiorca skupiał się nie na elementach samej reklamy, co na wzbudzanych emocjach związanych z danymi wydarzeniami, dzięki czemu możliwe byłoby wykorzystanie wzbudzonego afektu na wpływ na preferencje konusmenta. Reklama autobiograficzna powoduje, że ocena produktu nabiera charakteru emocjonalnego, zgodnie z zasadami warunkowania klasycznego wzbudzone emocje zostaną przeniesione na produkt. Reklama, która posiada elementy autobiograficzne powoduje, że afekt do niej samej, jak i do marki staje się większy. Reklama autobiograficzna może także wpływać na tworzenie fałszywej pamięci zdarzeń, gdy zawiera nieprawdziwe informacje. Wówczas sugestia w reklamie wprowadza do pamięci zdarzenia, które nie miały miejsca w rzeczywistości.

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 70-76, 84-87