Strategie wyboru – są metodami dokonywania wyborów konsumenckich i organizacji procesu podejmowania decyzji zakupowych. Strategie konsumenckie stanowią centralny temat badań zachowań konsumenckich. Należą do nich: strategia przewagi pozytywnych cech (jak sama nazwa wskazuje, decydowanie się na produkt o największej liczbie cech pozytywnych; typowe działanie w warunkach małego zaangażowania konsumenta), strategia koniunkcyjna (utworzenie listy minimalnych wymagań i wybór pierwszego produktu, który spełnia je wszystkie; nie jest zorientowana na poszukiwanie alternatywy optymalnej), strategia alternatywna (wybranie opcji spełniającej uznane wymaganie; charakterystyczna w przypadku szczególnych okazji, produktu o wyjątkowej, korzystnej cesze), strategia leksykograficzna (porównywanie ze względu na najważniejszą cechę i następne, aż do wyeliminowania wszystkich prócz jednej alternatyw; podobna do sposobu wyszukiwania hasła w słowniku), strategia dominacji i pseudodominacji (wybieranie opcji lepszej pod każdym względem od innych lub – w przypadku pseudodominacji – wmówienie sobie iż dana opcja taka jest), strategia maksymalizacji addytywnej użyteczności (MAU; równoważenie wad za pomocą zalet produktu. Strategie wyboru są dobierane ze względu na takie czynniki jak ważność decyzji, złożoność zadania, czy presja czasu.

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 214-221