Złudzenie hazardzisty – jest jednym ze złudzeń poznawczych, wynikających ze stosowania heurystyki reprezentatywności. Złudzenie hazardzisty, nazywane także efektem Monte Carlo, polega na tym, że im więcej razy nie pada oczekiwany przez nas wynik, tym bardziej jesteśmy skłonni przeszacowywać jego prawdopodobieństwo w następnych próbach. Na przykład jeżeli rzucając monetą pięć razy pod rząd wypada reszka będziemy skłonni uważać, że prawdopodobieństwo, że następnym razem wypadnie orzeł jest większe niż przy wykonywaniu pierwszego rzutu. W rzeczywistości jednak prawdopodobieństwo jest cały czas takie samo. Złudzenie hazardzisty opiera się na tym, że ludzie oceniają prawdopodobieńśtwo wystąpienia zdarzenia na podstawie całej serii zdarzeń, co jest błędem, jeżeli zdarzenia te są od siebie niezależne.

 

Literatura:

„Psychologia poznawcza”, E. Nęcka, J. Orzechowski, B. Szymura, str. 551