Akomodacja
Jedna ze strategii poznawczych, dotyczących sposobu przetwarzania informacji przez dziecko,
polegająca na dostosowaniu struktury uprzednio istniejących informacji do nowo zdobytych.
Akomodacja będąc przeciwieństwem asymilacji, uruchamiana jest gdy włączenie nowych
elementów do starej struktury jest niemożliwe. Zastosowanie tego typu reorganizacji umożliwia
zachowanie homeostazy pomiędzy jednostką a jej otoczeniem.W podstadium ćwiczenia odruchów
w klasyfikacji Piageta, przykładem akomodacji jest dostosowanie sposobu ssania do rodzaju
trzymanego w ustach przedmiotu. Pojęcia akomodacji i asymilacji wyróżniane są w ramach
koncepcji dotyczącej całościowego funkcjonowania jednostki w środowisku i jej zdolności do
samoorganizacji.
Trempała Janusz, Psychologia rozwoju człowieka, podręcznik akademicki, Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011, s. 57, 65, 87, 178, 299, 370.