Autorytet
W psychoanalitycznej teorii rozwoju osoby, których wartości i cechy zostaną w przyszłości
wbudowane w strukturę superego. Jedno z zadań rozwojowych, którego pozytywne rozwiązanie
jest niezbędne do przejścia ze stadium fallicznego do stadium latencji.
W koncepcji rozwoju moralnego, moralność heteronormiczna, właściwa dzieciom przed okresem
szkolnym, oparta jest na jednostronnym szacunku wobec dorosłego (Tyszkowa, 1972). Dziecko
odchodzi od podporządkowania autorytetowi w okresie późnego dzieciństwa, czemu
towarzyszyodkrycie zasad równości, relatywizmu moralnego oraz oceny powinności w kategoriach
porządku społecznego i prawa.
Trempała Janusz, Psychologia rozwoju człowieka, podręcznik akademicki, Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011, s. 73, 74, 78, 225, 249, 255, 257, 272-278, 303, 306, 318.