Czynności myślowe
Procesy poznawcze, umożliwiające jednostce między innymi zdobywanie wiedzy o świecie. Wśród
podstawowych czynności myślowych przypisywanych dzieciom wyróżniamy przede wszystkim:
klasyfikowanie, szeregowanie i porównywanie. Pomiędzy 3 a 6 rokiem życia podlegają one
intensywnym zmianom rozwojowym: jednostka uczy się wykrywać różnice za pomocą
porównywania, a kolejno szeregowania; w konsekwencji zaczyna rozpoznawać również różnice,
opanowując umiejętność klasyfikowania. Szeregowanie polega na identyfikowaniu różnic
pomiędzy częściami zbioru, z zastosowaniem kryterium wielkości. W toku rozwoju zdolność
szeregowania ewoluuje od konstrukcji niewielkich szeregów, do szeregowania empirycznego, oraz
systematycznego. Klasyfikowanie natomiast przebiega poprzez rozpoznawanie podobieństw
między częściami zbioru, a następnie wyróżnianiu podzbiorów i określaniu relacji pomiędzy nimi.
Trempała Janusz, Psychologia rozwoju człowieka, podręcznik akademicki, Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011, s. 209-211, 230-232, 236, 256.