Efekt posiadania – polega na tym, że dobra już przez nas posiadane są uznawane za bardziej wartościowe, niż te same, których (jeszcze) nie posiadamy. Efekt posiadania to inaczej niechęć do rezygnowania z tego, co już mamy. Prócz zagadnień indywidualnych osób, efekt posiadania może dotyczyć także sytuacji społecznych – dla przykładu państwowe muzeum będzie raczej niechętne sprzedawać zabytki nawet za bardzo dużo sumy pieniędzy, niezależnie od sytuacji budżetu państwa, za to skłonne będzie je kupować. Efekt posiadania przyczynia się do skuteczności taktyki marketingowej „kupujesz teraz, płacisz później” – produkt już w rękach klienta będzie w jego oczach wart więcej. Na podobnej zasadzie korzystne jest oferowanie „gwarancji zwrotu pieniędzy” – klient ma poczucie mniejszego ryzyka związanego z zakupem, jednak gdy już wejdzie w posiadanie produktu nie będzie chciał się z nim rozstawać.

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 294-295