Efekt świeżości – polega na silniejszym wpływie informacji odebranych jako ostatnie z kolei (pamięciowo najświeższych). Warunkiem do jego powstania jest zerwanie ciągłości procesu kształtowania oceny, przez np. dokonywanie ocen po każdej otrzymanej informacji, powtarzanie na głos czy konieczność indywidualnego zapamiętywania każdej informacji. W innych przypadkach efekt świeżości jest zastępowany swoim przeciwieństwem, czyli efektem pierwszeństwa. Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na to, który z efektów wystąpi są odstępy czasowe między poszczególnymi informacjami oraz informacjami i końcowym sądem. Efekt świeżości jest najbardziej prawdopodobny, gdy przerwa czasowa między przekazanymi informacjami była długa, a przerwa między ostatnią informacją i oceną krótka. Na zwiększone prawdopodobieństwo wystąpienia tego efektu ma wpływ także, kiedy informacje z przekazów są już znane odbiorcy oraz gdy odbiorca przekazu zostanie poinformowany o deformacjach wynikających z efektu pierwszeństwa. Efekt świeżości jest też silniejszy, gdy ilość informacji do przetworzenia jest niewielka.

Literatura:

„Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” B. Wojciszke str.  122,232-234