Efekt Wertera – zjawisko, którego nazwa odnosi się do bohatera tytułowych „Cierpień młodego Wertera” Johanna von Goethego. Werter pod wpływem niespełnionej miłości popełnia samobójstwo, a przez Europę po opublikowaniu książki przechodzi fala samobójstw młodych czytelników zainspirowanych książkowym bohaterem. Phillips (1986) pokazuje, że po samobójstwie sławnej osoby, które jest nagłaśniane w mediach efekt Wertera utrzymuje się do dwóch miesiecy po opublikowaniu znacząco podwyższając statystyki samobójstw. Dla przykładu samobójstwo Marylin Monroe, szeroko komentowane przyniosło w ciągu pierwszego miesiąca wzrost liczby samobójstw o 198 przypadków w stosunku do zwykle obserwowanej. Efekt Wertera tłumaczony jest zwiększeniem psychicznej dostępności samobójstwa jako sposobu radzenia sobie z problamami. Zwraca się uwagę na podobieństwo naśladowców do sławnego samobójcy pod względem płci i wieku – mechanizm społecznego dowodu słuszności. Efekt Wertera powoduje także wzorst liczby śmiertelnych wypadków samochodowych, będących ukrytymi samobójstwami.

Literatura:

„Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” B. Wojciszke str. 248