Osobowość marki – związana jest z segmentacją psychograficzną rynku – podziałem ze względu na cechy osobowości konsumentów. Osobowość marki dla maksymalizacji zysków producenta powinna być możliwie zbliżona do osobowości grupy docelowej konsumentów. Kształtowane jest to często za pomocą strategii „dotrzymywania kroku” – upodabnianie się do nastroju, osobowości, werbalnego i niewerbalnego zachowania klienta, prezentowanie cech własnych najbardziej do klienta podobnych przez sprzedawcę – „reprezentanta” marki. Osobowość marki kształtowana w dopasowaniu do osobowości konsumenta opiera się na specyficznej formie komunikacji – pomiędzy konsumentem i marką powstaje związek analogiczny do relacji międzyludzkich. Wizerunek marki stanowi jej osobowość. Marketingowcy posiadają szereg metod służących odkrywaniu i modyfikowaniu wizerunku marki. Jedną z metod, dzięki której można ujawnić osobowość marki jest projekcyjna technika personifikacji, w której badani proszeni są o opisanie marki jako wyobrażonej osoby, o konkretnym stylu życia, wyglądzie, ubiorze, posiadanych przedmiotach itd. .

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 155-171