Problem decyzyjny – to sytuacja, w której konieczne jest przeprowadzenie procesu decyzyjnego, inaczej – podjęcie decyzji. Problemy decyzyjny to zagadnienie ważne z punktu widzenia psychologii zachowań konsumenckich, gdyż najważniejszym zachowaniem konsumenta jest kupowanie, które wymaga od niego podejmowania decyzji. Problem decyzyjny zakłada istnienie osoby decydującej – decydenta, którym w tym wypadku jest konsument, choć może nim być także grupa osób. Występują alternatywy wyboru, np. kilka różnych produktów, różne gatunki i marki produktów. Alternatywy, które trafiają do zbioru rozważanych są albo wydobywane z pamięci konsumenta, albo wybrane po ocenie wstępnej, część zaś alternatyw od początku jest spostrzegana jako nieosiągalne lub nieodpowiednie. Problem decyzyjny wymaga następnie wzięcia pod uwagę cech poszczególnych alternatyw, rozważenia ich i dokonania wyboru. Wybory mogą mieć charakter refleksyjny, nawykowy lub bezrefleksyjny. Aby problem decyzyjny mógł zaistnieć konieczna jest sytuacja, w której decydent dostrzega rozbieżność pomięcdzy stanem istniejącym, a pożądanym – przepalona żarówka, zmiana mody, czy stary telewizor, który uległ awarii, podczas gdy pojawił się nowy model.

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 195-213