Przeniesienie skojarzeń a podobieństwo znaków werbalnych i graficznych – odnosi się do faktu, że nawet niewielkie podobieństwo pomiędzy znakami graficznymi może w istotny sposób wpłynąć na przeniesienie skojarzeń. Przeniesienie skojarzeń a podobieństwo znaków werbalnych i graficznych – w wypadku bodźców werbalnych już znacznie mniejsze zniekształcenie uniemozliwi przeniesienienie skojarzeń. Trudniej zatem udowodnić jest czyn nieuczciwej konkurencji w przypadku znaków graficznych – plagiat jest trudny do udowodnienia – niż w przypadku znaków werbalnych. Werbalne znaki towarowe trudniej skraść w taki sposób, aby pozostało to niewykryte, niż znaki graficzne. Nawet w sytuacji, gdy podobieństwo dwóch znaków graficznych jest percepcyjnie niezauważalne może być podstawą do przeniesienia skojarzeń. Zastosowanie znaku towarowego do nowych produktów jest związane ze strategią marketingową rozszerzania znaku towarowego.

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 351-352