Rozwój Pojęcia Ja
Rozwój pojęcia Ja, rozumianego jako Ja kategorialnego, czy inaczej – idei siebie –
rozpoczyna się w drugim roku życia. Jego najbardziej czytelnym przykładem jest zdolność do
rozpoznania własnego odbicia w lustrze. W tym celu stosuje się tzw. test czerwonej plamki. Po
etapie świadomości fizycznej i etapie świadomości społecznej, w okolicach 30 miesiąca życia
dziecko uzyskuje zdolność do przyjmowania perspektywy zewnętrznego obserwatora w celu
obiektywnego spojrzenia na samego siebie. Prawdopodobnie jest to związane z osiągnięciem
świadomości poznawczej, czyli rozpoczęciu etapu używania języka, zdolności spostrzegania
powiązanań przyczynowo-skutkowych, umiejętności podstawowej kategoryzacji i powstaniem
piagetowskiej funkcji symbolicznej.
Trempała Janusz, Psychologia rozwoju człowieka, podręcznik akademicki, Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011, s. 196.