Trafność treściowa – nazywana także trafnością wewnętrzną. Trafność treściowa odnosi się do tego, w jakim stopniu czynności testowe korespondują z wymaganiami. Jest ona szczególnie ważna dla testów uzdolnień, umiejętności, osiągnięć szkolnych i wiadomości, a także dla kwestionariuszy osobowości, skal postaw i opinii oraz arkuszy obserwacyjnych. Trafność treściowa to stopień w jakim zachowania demonstrowane w badaniu są reprezentatywnąpróbą zachowań ujawniających się w sferze interesującej badacza. Wymaga się przy jej badaniu, aby autor (lub użytkownicy) określili stawiane przez siebie cele i zdefiniowali badaną sferę zachowań. Trafność treściowa testu nie jest tym samym co trafność fasadowa – ta ostatnia związana jest jedynie z powierzchowną oceną, jaką sprawia test, czy wygląda na „prawdziwy” test. Trafność treściowa wymaga określenia stopnia reprezentatywności pozycji testowych, co wymaga odwołania się do opinii ekspertów.

Brzeziński, Jerzy, (2004) Metodologia badań psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, str. 519