Efekt przesypiania – zjawisko związane z mechanizmem zmiany postaw. Polega na tym, że zmiana postawy pod wpływem niewiarygodnego przekazu rośnie w miarę upływu czasu. Innymi słowy, efekt przesypiania polega na wzmocnieniu siły przekazu z źródła o niskiej wiarygodności wraz z upływem czasu. Wynika to z tego, że w miarę upływu czasu część informacji odnoszących sie do przekazu jest zapominana, na przykład kto był nadawcą i czy był on kompetentny – przekaz przestaje być kojarzony z niekompetentnym nadawcą. Badania (Kelman i Hovland, 1953) pokazują, że w rzeczy samej przypominanie o tym, kto był nadawcą skutecznie przeciwdziała „rozkojarzeniu” przekazu. Efekt przesypiania następuje tylko wtedy, gdy przekaz zawiera sensowne argumenty, dlatego jest mniej prawdopodobny, gdy zidentyfikowanie nadawcy jako mało wiarygodnego poprzedza odbiór przekazu.

Literatura:

  1. „Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” B. Wojciszke str. 221