Style społecznego zachowania się – to koncepcja opracowana w formie programu ćwiczeń do udoskonalania umiejętności skutecznego porozumiewania się z drugą osobą. Style społecznego zachowania się dzielą się w zależności od natężenia dwóch cech, stanowiących wymiary macierzy stylów społecznych: wrażliwość (reaktywność) oraz stanowczość (asertywność). Wymienia się cztery style społecznego zachowania się: analityczny, kierowniczy, przyjacielski oraz ekspresyjny. Dodatkowym wymiarem, ważnym w nawiązywaniu kontaktu z osobami reprezentującymi inne style jest wszechstronność, czyli zdolność do modyfikowania własnego stylu zachowania się, w zależności od rozmówcy. Style społecznego zachowania się mogą zostać zidentyfikowane zarówno na podstawie testu kwestionariuszowego, jak i metod rozpoznawania chociażby przy użyciu obserwacji stanowiska pracy osoby.

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 327-331