Szwedzki barometr satysfakcji konsumenckiej – Szwecja jako pierwszy kraj na świecie wprowadził coroczny pomiar krajowej satysfakcji konsumenckiej. Szwedzki barometr satysfakcji konsumenckiej objął ponad 100 spółek i 30 gałęzi przemysłu. Jest to ogólnonarodowy wskaźnik satysfakcji konsumentów z działania wyżej wspomnianych przedsiębiorstw. Szwedzki barometr satysfakcji konsumenckiej jest miarą złożoną z trzech elementów: ogólnej satysfakcji konsumentów, stopnia potwierdzenia oczekiwań konsumenckich oraz konsumenckiej oceny poziomu jakości produktu lub usługi w prównaniu z hipotetycznym stanem idealnym. Do określenia wartości tych wskaźników wykorzystano metodę wywiadów telefonicznych. Szwedzki barometr satysfakcji konsumenckiej pozwala na porównywanie gałęzi przemysłu, poszczególnych firm, a także określenie satysfakcji z działalności spółek i gałęzi przemysłu, rozłożone w czasie.

Literatura:

Falkowski, A., Tyszka, T. (2009) Psychologia zachowań konsumenckich, GWP, Gdańsk; str. 304-306